Op 29 februari haalden 9 statushouders een certificaat voor ondernemen in Nederland. Daarvoor volgden ze sinds oktober lessen bij de Ondernemersschool. Ze willen in Nederland starten als ondernemer. Vaak waren ze dat ook in hun vaderland. Hier gaan ze opnieuw beginnen.

De wetten en regels zijn anders in Nederland. Je moet een plan maken voor je onderneming. En een plaats vinden voor je bedrijf. Vaak heb je een lening nodig om te kunnen starten. Dit leer je tijdens de training. De training werd gegeven samen met Qredits, Vluchtelingenwerk, de Kamer van Koophandel en Council of Europe Development Bank.

Groepsfoto van de statushouders en mensen van IJsselgemeenten
Groepsfoto van de statushouders met hun certificaat en medewerkers van IJsselgemeenten (Foto: Jan Kok)

Nieuwe start

De deelnemers willen gaan starten met een eigen supermarkt, restaurant of kapperszaak. Of gaan in hun eigen beroep als ZZP-er aan de slag. Nu ze de training hebben afgerond kan de coach nog 3 maanden helpen. Ook kan de casemanager nog helpen om de plannen verder uit te werken. Een lening kunnen ze misschien krijgen via het Regionaal Bureau Zelfstandigen (RBZ), Qredits Microfinanciering of andere banken.

Ook gaan ondernemen?

Is ondernemen ook iets voor u? Bespreek het met uw casemanager Werk. Die kan met u kijken naar de mogelijkheden.