Gratis openbaar vervoer
Huishoudens in Krimpen met een laag inkomen kunnen gratis reizen met het openbaar vervoer. U ontvangt een vrij reizen product op uw persoonlijke OV-chipkaart. Daarmee kunt u met bussen, trams en metro van de RET reizen.
Het gratis reizen geldt op werkdagen vanaf 9.00 uur. In het weekend en op nationale feestdagen mag u ook vóór 9.00 uur gratis reizen.
Aanvragen
Gratis openbaar vervoer aanvragen
Hiervoor logt u in met DigiD. Als bewindvoerder kunt u inloggen met eHerkenning niveau 2.
OV-chipkaart
Voor het gratis reizen zet de RET een vrij-reizenproduct op een persoonlijke OV-chipkaart. Daarom heeft iedere deelnemer / ieder lid van het gezin een persoonlijke OV-chipkaart nodig. Heeft u die nog niet? Dan moet u er zelf 1 kopen. Deze kosten krijgt u niet vergoed.
In het formulier vragen we om:
- nummers van de OV-chipkaart(en)
- en tot wanneer de kaarten geldig zijn.
Heeft u nog geen OV-chipkaart (voor iedereen in het gezin)? Dan kunt u deze informatie ook later aan ons doorgeven. U kunt een persoonlijke OV-chipkaart aanvragen op https://www.ov-chipkaart.nl/.
De persoonlijke OV‑chipkaart kost € 7,50 en is 5 jaar geldig.
U kunt wachten met het bestellen van de OV-chipkaart tot u van ons hoort dat u het gratis reizen krijgt. U krijgt daarover van ons een brief.
Hebben wij van u de informatie gekregen over de kaartnummers en tot wanneer deze geldig zijn? Dan krijgt u van ons een Ophaalbericht. Daarmee gaat u naar een Servicepunt van de RET om het vrij reizen op uw OV-chipkaart te laten zetten.
Verliest u uw persoonlijke OV-chipkaart? Of wordt deze gestolen? Dan moet u zelf uw OV-chipkaart blokkeren en een nieuwe kopen. Dit geldt ook als u uw OV‑chipkaart moet vervangen.
Let op! Heeft u een NS Flex abonnement? Dan kunt u het gratis openbaar vervoer niet op een zelfde OV chipkaart uploaden. Doet u dat wel? Dan werkt uw gratis reizen niet. U betaalt dan onnodig veel geld. Voor het gratis openbaar vervoer moet u dan een aparte OV chipkaart hebben.
Ophaalbericht
Krijgt u gratis openbaar vervoer voor minima? En hebben we van alle personen de kaartnummers ontvangen? En weten we tot wanneer de kaarten geldig zijn? Dan krijgt u een Ophaalbericht vrij reizen.
Met het Ophaalbericht en uw persoonlijke OV-chipkaart(en) gaat u naar een Servicepunt van de RET. Deze vindt u op de metrostations Zuidplein, Beurs, Rotterdam Centraal en Spijkenisse Centrum. Een medewerker van het Servicepunt van de RET neemt het Ophaalbericht in en zet het gratis reizen op de persoonlijke OV-chipkaart(en).
Iemand uit het gezin kan voor alle gezinsleden het vrij reizen op de persoonlijke OV chipkaarten laten activeren. Neem alle persoonlijke OV chipkaarten van alle deelnemers mee.
Meer informatie
Voor meer informatie of een formulier kunt u contact opnemen met de Informatielijn.
- contactformulier
- telefoon: 010 - 284 84 57 werkdagen tussen 8.00 en 14.00 uur
- balie.
Formulier downloaden
- formulier_gratis_openbaar_vervoer.pdflink naar pdf bestand216,8 KB