Bijstandsuitkering
Heeft u niet genoeg geld om van te leven? Heeft u geen inkomen? Of is dit inkomen te laag? Dan kunt u misschien een uitkering krijgen. Dit is een extra bedrag boven uw eigen (gezins)inkomen. Wij vullen dat aan tot het bedrag waar u recht op heeft.
Aanvraag in 3 stappen
Stap 1: Aanvraag indienen via het UWV
Bijstandsuitkering aanvragen bij UWV
Hiervoor logt u in met DigiD. Heeft u die nog niet? Dan kunt u deze aanvragen via www.digid.nl. Ook uw bewindvoerder of gemachtigde kan een aanvraag voor u doen.
Op de website van het UWV beantwoordt u eerst een aantal algemene vragen. Als daaruit blijkt dat u mogelijk recht heeft op een (bijstands)uitkering, dan vult u een online formulier in.
Stap 2: Afspraak op het Werkplein IJsselgemeenten
Heeft u mogelijk recht op een (bijstands)uitkering? Dan heeft u eerst een gesprek met een casemanager Werk. U maakt samen afspraken om weer aan het werk te gaan of een opleiding te doen.
Stap 3: Gesprek over uitkering
Naast het gesprek met uw casemanager op het Werkplein heeft u een gesprek met een casemanager Inkomen voor de aanvraag van uw (bijstands)uitkering.
Meer informatie
Voor meer informatie over het aanvragen van een (bijstands)uitkering kunt u contact opnemen met de informatielijn van Sociale Zaken.
Zie ook:
Wilt u meer informatie? Bekijk de voorlichtingsfilm over rechten en plichten die bij een uitkering horen.
Document
- Uw uitkering. Hoe werkt dat? Rechten en plichten met een uitkeringlink naar pdf bestand4,1 MB