10 jaar IJsselgemeenten
Op 1 januari 2015 is de GR IJsselgemeenten gestart. In deze organisatie gingen de afdelingen Sociale Zaken van Capelle en Krimpen samenwerken. Zuidplas sloot in 2016 aan. Ons doel: u beter helpen. Met het vinden van werk, een opleiding en stage. En natuurlijk: uw uitkering en schuldhulp. Nu bestaat IJsselgemeenten 10 jaar.
Frans van der Meij is al die tijd het hoofd van Sociale Zaken IJsselgemeenten. Met hem kijken we terug en vooruit. “Ik hoop dat mensen ons betrouwbaar vinden. Dat we ons werk goed doen. En dat we doen wat de mensen nodig hebben. In het laatste onderzoek naar de tevredenheid van onze klanten kregen we het cijfer 7,9. Daar ben ik trots op.”
Steeds meer taken
Frans gaat verder: “We kregen de afgelopen jaren steeds meer taken. Soms tijdelijk, zoals de Tonk in de Coronatijd. En daarna de Energietoeslag. Soms langer zoals het Leefgeld voor Oekraïners, het Iedereen doet mee fonds en gratis OV voor Krimpen, de Meubel- en kledingbon en Saneringskrediet voor Capelle. Nu zijn we bezig met voorbereiden op aanpassing van de Participatiewet in 2025.”
Meer digitaal
“In de laatste 10 jaar kan steeds meer digitaal bij ons. Lekker vanuit je eigen huis. Bijvoorbeeld de uitkering of bijzondere bijstand aanvragen. Ook kan iedereen nu de eigen informatie zien, aanpassen en inleveren. Dat kan met Mijn Inkomen en de digitale brievenbus bankafschriften. Lukt het niet digitaal? Dan kan het altijd nog op papier. Zoals iedereen deze Nieuwsbrief met de post krijgt. Maar ook op www.ijsselgemeenten.nl/nieuws kan vinden of zich kan aanmelden voor de digitale nieuwsbrief.”
Van 2015, tot nu…
“In 2015 kregen 3.500 mensen een uitkering van ons. In 2017 bereikten we onze top met 3.900 en nu nog 3.100. Ieder jaar komen er ongeveer 1.000 nieuwe mensen bij en gaan er 1.000 mensen weer uit de uitkering. Bij nieuwe mensen kijken we altijd naar wat iemand kan en nodig heeft. Daar start onze hulp. Het liefst helpen we met werk. Dat geeft een eigen inkomen, contacten, trots en ontwikkeling. Soms lukt werken niet. Dan kijken we wat iemand wel kan. Als vrijwilliger bijvoorbeeld. We willen in ieder geval dat iedereen een zinvolle bijdrage heeft in de samenleving.”
… en verder
“We willen onze dienstverlening nog makkelijker maken en meer digitaal. Ook persoonlijk contact blijft belangrijk. Niet alleen voor mensen met een uitkering. Ook werkenden en werkgevers willen we helpen. Met ander werk, met een opleiding, met het vinden van werknemers. Daarom starten we op ons Werkplein in januari met het Werkcentrum Rijnmond. Op naar de volgende 10 jaar!”